Slavíme 129 let od vzniku výmluvy na lenost
Kdyby jen tušil pan Benz tehdy v zimě roku 1886, co za výrobek si patentovat nechal. Netrval ani rok a ještě téhož roku byl tomuto pánovi udělen patent s číslem 37345a, jehož obsahem byla jakási tříkolka poháněna spalovacím motorem. 29.listopad roku 1888 se tedy považuje za okamžik vzniku automobilové historie.
Od těchto okamžiků nás dělí již 129 let. Je to poměrně dlouhá doba poměříme –li ji s životem lidským. Ovšem pokud tento časový úsek vložíme do časové osy historie lidstva, zjistíme že se jedná o kratinký, zanedbatelný, časový úsek. Některé, mnohem starší a pro život člověka zcela zásadní vynálezy však nikdy nedoznaly takových změn právě jako automobil. Nejsem žádný automobilový znalec, v mládí jsem nepatřil mezi nadšené kluky, kteří znali jména všech možných značek. Vystačil jsem si s pár autíčky, které jsem stejnak neustále měnil v autobusy a hrdou společnicí jim byla veliká plastová Tatra 148, se kterou jsem převážel všechno a všechny. Jistě to také bylo dáno tím, že v době mého dětství osobním automobilem disponovaly pouze zámožnější rodiny. Jelikož jsem vyrůstal v rodině ryze železničářské, setkával jsem se s auty jen při přecházení vozovky či jízdě na kole. Pravdou také ovšem je ta skutečnost, že tehdy bylo v ulici všeho všudy pět, maximálně deset aut. A to jsme bydleli v sedmipatrovém paneláku!
Jak plynul čas, aut přibývalo. Plechové popelnice na odpad, které celé roky stávaly při obrubníku musely ustoupit na chodník, neboť se staly nenávistným trnem v oku řidičům zoufale křižujícím večerním sídlištěm, hledajíc místo k zaparkování. Později i souběžný chodník před domem a trávník byly shledány zbytečnými a byly nahrazeny parkovištěm. To už jsem v tomto domě nebydlel, zato jsem byl hrdým majitelem mého prvního zánovního vozu. Paradoxně železnice, respektive objednavatel veřejné dopravy mě přinutil k tomuto kroku přistoupit. Obsah tabulek veřejného jízdního řádu na konci devadesátých let značně prořídl a tradiční spoje, které toto období přežily, byly byť třeba jen o pár minut ochuzovány o přípojné vlaky. Má cesta za prací tak nutně vyžadovala přítomnost tohoto člena rodiny. Nebyl to žádný „vytuněný“ a různými nesmyslnými plasty vylepšovaný vůz, posloužil však víc než řádně. Tento vůz mi vydržel až do manželství a na to, že byl kupovaný už jako ojetý, myslím že opravdové zajetí si vyzkoušel právě až se mnou. Až nedávno nás tento vůz opustil. Byl nahrazen však novým, bezpečnějším.
S tímto starým vozem jsem si však uvědomil, že mě neopustil pouze automobil, ale také spousta obyčejných věcí, které se staly vzácnými až teď a to aniž by proto cokoliv udělaly. Uvědomil jsem si, že se pro mě změnil celý způsob života ale že možná okrádám nejen sám sebe, ale moje malé děti. Dnes už jen zamyšleně vzpomínám na chvíle, kdy v krásný letní podvečer spokojeně sjíždím na svém kole z vrcholků hor po celém dni ježdění krajinou. Vzpomínám jak každá cesta za babičkou v mládí a za rodinou v dospělosti byla pro mě zároveň výletem. Vzpomínám tak na chvilky, kdy za okny ubíhající zimní krajiny zapadlo sluníčko nebo na křupání zmrzlého sněhu pod nohama při cestě z nádraží, kde monotónně vrčela lampa a v dáli v tmavé mlze štěkal pes. O tohle všechno připravujeme naše děti. O tohle všechno nás auta okrádají.
Možná i proto se snažím se svými malými dětmi vyrážet v létě na výlety vlakem, kdy jsme nuceni šlapat dlouhé kilometry lesem na rozhlednu a při cestě zpět koukat na hodinky, aby nám neujel vlak. O to víc mě pak večer těší pohled do pokojíčku, kde znaveně spinkají dvě holčičky a na stole leží nedokreslený obrázek lesa s domečkem, který v ten den viděli. Možná si řeknete, že je to divné, staré, či nemoderní. Proč by však mělo být? Denně usedám do svého auta, abych odvezl děti do školy, na kroužek, sebe do práce. Také absolvuji boj s časem, kdy mi auto pomáhá eliminovat ztráty. Dělám to však jen v rámci nutného zla, které je součástí bydlení na samotě.
V nedávné době jsem zcela omylem shlédl mezi lidmi oblíbený pořad, kde se jedna česká celebrita chlubila vybavením svého vozu, kde nechyběla fi-wi, vestavěné dotykové obrazovky tabletů a ještě nevím čím vším. Nutnou přítomnost těchto prvků pak obhajovala přítomností dětí, které se údajně jinak nedají uklidnit. Takto zodpovědný rodič si však neuvědomuje, že setkání s takovými dětmi pak bývá pro jejich okolí zcela úděsné. Hyperaktivní a mnohdy obézní děti bez pohybu, které vůbec netuší co je to třeba obyčejná slušnost. Uctivého pozdravu se nedočkáte a o povědomí pomoci či uvolnění místa starému člověku nemají ani tušení. Nemůžeme jim to mít za zlé, chybí jim styk s lidmi.
Proč bych měl dobrovolně děti ukrývat pod nepropustnou plachtu sociální sítě, kterou bych jim servíroval ještě do auta?
Dnes se postavení ve společnosti měří kubaturou vozu. Čím silnější vůz, tím větší práva. Zřejmě. Je to paradoxní. Lidé se předhánějí velikostí, silou a značkou vozu. Častým argumentem je bezpečnost. Ano. Sám o tom něco vím. Sám jsem v nedávné době musel koupit vůz, jehož předností byla zejména bezpečnost. Žádný vůz však není bezpečný, pokud ho neumíme používat. K čemu nám jsou drahé autosedačky pro malé děti a celá řada elektronických asistentů, když se k sobě jednoduše neumíme slušně chovat? Denně jsme zásobování negativními zprávami o těžkých nehodách s újmou na životech způsobenými děsivými střety vozidel. Silnice jsou přetížené, nejsou stavěné na takovýto provoz. Uvědomme si kolik lidí dnes za volant sedá zcela zbytečně. Celá řada lidí podlehla své lenosti natolik, že ačkoliv bydlí v samotném centru města, do obchodu, školy jezdí auty. Přitom to mají sotva pár kroků pěšky. V zoufalých uvědomělých novoročních pokusech o nápravu svého ledabylého života se pak setkávají s kvičícími dětmi zvyklými se všude přepravovat autem.
Není cesty zpět.
Vývoj nezastavíme a tento článek nikoho nespasí. Sotva si ho sotva pár lidí a ty ještě jsou na svém autě díky bydlišti závislí. Chtěl bych abychom si však uvědomovali, že s autem je to jako s ohněm. I auto je dobrý pomocník, ale špatný pán. K blížícímu se 129. výročí od vzniku prvního automobilu bych si však paradoxně přál, aby auto se stále více stávalo našim pánem. Aby se auto po x hodinách nepřetržité jízdy samo odstavilo a odpočívalo. Aby v nepřehledných zatáčkách nedovolilo předjíždět a překračovat rychlost. Aby nedovolilo řídit osobě pod vlivem alkoholu či drog a na výzvu policie pokorně zastavilo. Proč to všechno? Protože jsem dospěl k názoru, že člověk tohle prostě neumí. Člověk auto zneužil a bohužel stejně jako vynález střelného prachu se auto změnilo v rukách člověka ve smrtící zbraň. Ve zbraň, na kterou nikdo nepotřebuje žádné psychotesty a skoro žádná povolení.
Přeji Vám, abyste vždy dobře dojeli. A pamatujte, že to nemusí být přece zrovna autem.
Martin Houška
Za šest set metrů dojedete k železničnímu přejezdu bez závor !
NAVIGACE: Za šest set metrů si zachraňte život! Kdy bude k instalaci taková aplikace na život? Samozřejmě řečeno s nadsázkou. Sebelepší aplikace nenahradí naší ostražitost. Proč však neposunout stávající aplikace k bezpečnosti ?
Martin Houška
Všechno nejlepší k narozeninám, nádraží !
V těchto dnech oslaví své kulaté narozeniny nádraží Ploskovice, na trati Lovosice - Česká Lípa. Trať, kterou tichá nerozvážnost a nerovnoměrnost provází už od samého počátku.
Martin Houška
Jízda výtahem směrem dolů je zakázana! Aneb zakázaný život
Naše země je obklopena tabulkami zákazů a příkazů, jejichž přítomnost je ve většině případů zcela zbytečná. Některé zákazy a dokumenty jsou však vytvářeny jen proto, aby mohlo být následně vymáháno jejich porušení.
Martin Houška
Co bude s Býčkovicemi dál?
BÝČKOVICE - Malebná obec na Litoměřicku se potýká s problémem stagnace a veřejného znechucení. Co však bude s obcí dál, pokud se nezmění její vedení? Mám velké obavy, že velké NIC bude pokračovat.
Martin Houška
PLOSKOVICE - Vlaky nepojedou, zámek bude uzavřen
Všichni, kdo se v nejbližších dnech chystají navštívit kraj květů, hradů a zámků by měli zbystřit, na železniční trati Litoměřice - Česká Lípa bude výluka a zámek v Ploskovicích bude z důvodů natáčení seriálu 1.republika uzavřen.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců
Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Chata 3+1
Horní Lhota, okres Ostrava-město
3 700 000 Kč
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 610x