Martin Houška

Systematická likvidace trati Teplice - Lovosice byla započata

12. 01. 2018 19:13:02
V polovině prosince vstoupil v platnost jízdní řád veřejné dopravy pro rok 2018. Za chlubnými statistikami pozitiv se však skrývá zásadní negativní zásah do přípojů mezi vlaky, který v návrhu nebyl.....

Nový jízdní řád veřejné dopravy vstoupil v platnost dne 10.12.2017. Dle oficiálních sdělení dopravců a objednavatele veřejné dopravy v Ústeckém kraji došlo vesměs k minutovým posunům vlaků, ke kterým údajně došlo z důvodů zvýšení komfortu cestování a lepší návaznosti jednotlivých spojů a to i mezi jednotlivými druhy dopravy. O těchto pozitivech hovoří i tabulka přehledu změn platných od 10.12.2017, kterou dne 20.11.2017 zveřejnil odbor dopravy Ústeckého kraje na svých stránkách. O čem se tam však vůbec nepíše je rozvázání přípojové vazby mezi osobními vlaky relací Teplice - Lovosice a Litvínov - Teplice ve stanici Řetenice.

Stanice Řetenice patří z mého pohledu mezi zásadní přestupní uzly regionálního významu. Stanice Řetenice leží na hlavní železniční trati z Ústí nad Labem do Mostu a Chomutova. Jedná se však také o stanici odbočnou. Ve stanici nalezneme nultý kilometr trati Teplice - Úpořiny - Lovosice, která letos slaví své 120. výročí od svého vzniku.

Stanice se po celou dobu své historie vždy několikrát za den stává přestupním uzlem mezi motoráčky směřující od Lovosic do Teplic a vlaky od Teplic do Oseka a Litvínova a to v obou směrech. Obrázek na sebe čekajících motorových vlaků k Řetenicím patří stejně jako elektrárna k Ledvicím. Objednavatelé si však připravili pro trať a zejména cestující speciální narozeninové překvapení a to rozvázání tohoto historického spojení ze směru od Litvínova na Lovosice!

Konečný návrh jízdního řádu, který byl Ústeckým krajem zveřejněn dne 12.6.2017 k připomínkování však žádnou takovou změnu neobsahoval. Nebylo tedy možné se k této změně nikterak vyjádřit a připomínkovat ji. Jak je možné, že tedy existuje? Jak je možné, že došlo k tak zásadnímu posunu časové polohy vlaků?

Nedávno jsem více méně jsem na existenci facebookového profilu odboru dopravy Ústeckého kraje. Nelenil jsem tedy a na tuto zjištěnou skutečnost jsem se osob zodpovědných zeptal. Jejich odpovědi mě více než překvapily:

Martin Houška "Vyborny" krok byl rozvazani vsech pripoju mezi motorakama v Retenicich ve smeru od Litvinova..... jako s kozinou.jen pokracujte...

člen odboru dopravy UK:
No o tom nic nevím. Ale pokud k tomu došlo, tak bezpochyby po projednání s ROC ČD, možná dokonce na jejich podnět. Navíc bych nás 100%ně nepodezříval, že jde od likvidaci jakékoliv trati. Kraj vydává množství energie ve snaze zajistit jak modernizaci Litvínova, tak opravu na následnou modernizaci Radejčína, takže bychom si asi nekazili návaznosti v Řetenicích, kdyby k tomu nebyl důvod, ne?

Martin Houška no tak to si otevrete jizdni rad.vsechny vlaky od Litvinova prijizdi do Retenic ve 42 minutu.Ovsem relativne pouzivany prestup smer Bystrany a Uporiny odjizdi ve 37! a je smutne ze objednavatel o tom nic nevi. Mimochodem vsechny litvinovske motoracky si take ujizdi o 2 minuty se vsemi vlaky v Louce u Litvinova (Rakovnik-Osek mesto).existujici odpoledni vazba z chemicky do Lomu,Oseka a Haje je vite kde...

Martin Houška jeden se haji:to my ne,to kraj.a kraj zase:to draha! Mam toho pratele plne zuby!

člen odboru dopravy UK: jáosobně o tom nic nevím, protože nejsem objednavatel. Tuto záležitost řeší jiní kolegové, kteří vám na váš případný oficiální dotaz jistě přesně dopoví, kdo a proč to takto objednal. Určitě neházíme odpovědnost na někoho jiného, jak zde podsouváte a určitě se nejedná o klíčový přestup, na kterém by nějak závisel provoz obou tratí, jejichž provoz bude kraj objednávat další roky.

Martin Houška zajimalo by me zda jste spolu s kolegy vubec nekdy v Retenicich byli.

člen odboru dopravy UK: tak především si myslím, že není podstatné, zda kdy kdo byl kde. Na tom práce konstruktéra nestojí, ale neříkám, že místní znalost není někdy potřeba. I když zrovna u přestupu tohoto typu je to jedno. Nicméně já tam byl X-krát.
A ohledně toho zrušeného přestupu Vám sděluji, že tuto změnu zavádíme pro to, že ve chvíli zavedení všech přímých vlaků linky U24 UL-Litvínov nebude z důvodu prokladů v úseku Teplice - Ústí možné přestup v Řetenicích zachovat, protože uzel Úpořiny nelze změnit. Navíc bude po změně zajištěno spojení Litvínov - Praha s přestupem mezi linkami U24 a R5 v Ústí. Ke změně došlo už nyní, protože je plánována někde u Teplic výluka, která si toto opatření stejně vyžádá. Zpět už to z výše uvedeného důvodu vracet nebudeme.

Na výše uvedenou komunikaci si můžete udělat obrázek sami. Oficiální dotaz samozřejmě bude podán. Dále se obrátím na města Teplice, Osek, Litvínov a Bystřany s žádostí o vyjádření, zda s nimi byla tato změna projednávána nad rámec přípravy jízdního řádu, když současná podoba nebyla v konečném návrhu jízdního řádu, který byl k dispozici k připomínkování.

No a na závěr bych jen ještě k dané problematice dodal náhled z provozu. Současný jízdní řád je objednán tak, že motorový osobní vlak jedoucí z Teplic do Radejčína vyjede z Teplic, povětšinou od prvního nástupiště vždy ve 32 minutu každou sudou hodinu. Cestou do Řetenic potká stojící osobní vlak z Mostu do Děčína, který má pravidelný příjezd do Teplic ve 34 minutu.Ten vyčkává u vjezdového návěstidla, neboť motorový osobní vlak jeho cestu kříží. "Velký" osobní vlak však do stanice vjet nemůže, neboť by došlo ke zpoždění odjezdu motorového vlaku od prvního nástupiště o jednu až dvě minuty. Každá minuta zpoždění musí být zdůvodňována a objednavatel dopravy by mohl požadovat vysvětlení vzniku zpoždění. Následovat by mohla sankce za neplnění jízdního řádu. Vraťme se však do motoráku, který zastaví v Řetenicích, kde nesmyslně tři minuty stojí! Poté ve 37 minutu odjede ve směru na Úpořiny. V uzlu Úpořiny je zatím ještě veškerá přestupní vazba zachována. Podle slov osoby zasvěcené se jedná o uzel, se kterým nejde hnout. Myslel tím zřejmě pevné časové polohy návazných motorových osobních vlaků v trati Ústí nad Labem - Bílina a zpět. Ty odjíždí z ústeckého hlavního nádraží vždy ve 28 minutu. Přesně 4 minuty před příjezdem rychlíku Liberec - Ústí nad Labem.....

Ve škole jsem nebyl zrovna dobrý počtář, ale ať počítám jak počítám, tak kdybychom odjezd motorového vlaku z Ústí nad Labem posunuli o 6 minut, dojde k obnovení přípoje mezi vlaky z Liberce, které v Ústí nad Labem vždy bylo. Dále dojde k posunutí časové polohy všech vlaků při křižování v uzlu Úpořiny, čímž by se posunul také odjezd vlaku z Teplic do Radejčína. V Bílině by nebyl rozvázán přestup na rychlík do Mostu a v Lovosicích je rezerva dalších 15 minut do rychlíkové skupiny Děčín - Praha a zpět. To je můj laický názor. Zřejmě špatný.

Zajímavé je, čirou záhadou došlo ke zlepšení autobusového spojení Osek - Teplice - Bystřany. Jistě kvůli úbytku cestujících ve vlacích na tomto cestovním rameni.... Rameni, kde došlo k sesuvu trati a trať bojuje o přežití. A každý ví, že na to potřebuje každého cestujícího. A jen opravdový cestující ví, že jich po celý rok NEBYLO málo.

Martin Houška

Autor: Martin Houška | karma: 18.96 | přečteno: 1072 ×
Poslední články autora